Info om klubben

BRYGGENS ROKLUB blev stiftet den 27. september 1951, som en sektion i luftfartsselskabet SAS’ personaleforening, under navnet Roklubben SAS. I oktober 2014 blev klubben uafhængig af luftfartsselskabet SAS, og i juni 2021 skiftede klubben så navn til BRYGGENS ROKLUB for at understrege dette forhold.

Klubben er åben for alle som ønsker at dyrke rosport.

Vi er beliggende i den ydre ende af Islands Brygge og vores daglige rofarvand er Københavns Havn og kanaler.

Vi råder over flere forskellige bådtyper: 2- og 4-åres inriggere, et par single-trimmy’er, en dobbelt-gig samt 1, 2, 4 og 8 personers outriggere.

I klubben dyrkes forskellige former for roning:

MOTIONSRONING, som er klubbens og landets mest udbredte rogren. Her mødes man i klubben og ror en tur rundt i kanalerne, til Langelinie eller blot frem og tilbage mellem Slusen og Langebro/Knippelsbro for fornøjelsen, motionens og/eller træningens skyld.

SPORTSRONING, som er en mere effektiv målrettet træningsform med fokus på effektivitet og teknik.

LANGTURSRONING, som er roning der strækker sig ud over lokalfarvandet, enten en søndagstur med madpakker eller en flerdagestur med overnatning i telt, på vandrehjem  eller hos andre roklubber. Langture kan også foregå i udlandet.

KAPRONING: Roklubben deltager hvert år i flere forskellige kaproninger, bl.a. Amager-regattaen som er et kaproningsstævne mellem de 5 “Amager-klubber”, Sved-På-Panden roning over 10 km. mod hold fra andre klubber i Storkøbenhavn ca. 6 gange i perioden maj-september samt Copenhagen Harbour Race i oktober, et 6 km løb for inriggere og 8’ere fra Langebro til Slusen og tilbage igen. Vi deltager også i andre løb/regattaer i ind- og udland.

Om vinteren er der også forskellige former for motion:

ERGOMETER-roning og ROSPINNING på romaskiner. Vi deltager også i 8’GP og Ergometer-handikap turneringer.

MOTIONSLØB hver tirsdag sammen med naboklubberne BKC og ARK

BY-O-LØB den første torsdag i måneden. Orienteringsløb i nabolaget på en  rute på ca. 6-8 km og med ca. 10 poster.

Øvrige aktiviteter:

Ud over det sportslige afholdes der også forskellige aktiviteter af mere social karakter, f.eks. medlemsmøder
og fester i roklubben, f.eks. i forbindelse med standerhejsning, standerstrygning, Skt. Hans bål og Julestue.