Instruktion af nye roere

For at kunne ro “på vandet” skal du gennemgå et instruktionsforløb på 8-10 instuktionsture, hvor du lærer rotaget og de manøvrer og kommandoer der skal til for at kunne styre båden, indtil en instruktør skønner, at du har den fornødne erfaring til at kunne blive “frigivet”. Når du er frigivet roer, kan du deltage i roningen på lige fod med klubbens øvrige medlemmer, blot med den begrænsning at der altid skal være en godkendt, uddannet styrmand med i båden.

Du skal også have aflagt en svømmeprøve, hvor du har bevist at du kan svømme mindst 500 m uden ophold. Læs mere her: SVØMMEPRØVE

For at kunne dyrke roning er det vigtigt, at man er: mobil, relativt smidig og har en god balance. Dette skyldes at vi bytter plads i bådene, når vi ror, og da der ikke er specielt god plads i bådene, stiller det krav til ens bevægelighed.

Derudover er roning en aktivitet, der kræver en del koordinering af forskellige bevægelser, samtidig med at man skal lære en række kommandoer. Der er derfor vigtigt at man også har en god indlæringsevne.

Påklædning: Ikke alt for løst træningstøj med god bevægelsesfrihed, der ikke skiller på midten, når du læner dig fremover. Sko uden for bred hælkappe eller stødabsorbering (fx indendørssko). Det kan også være en god ide at medbringe en drikkedunk med vand.

Vores instruktionsforløb starter i begyndelsen af maj og varer maj måned ud. Vi har instruktion hver tirsdag og torsdag kl. 17.30.

Da roning, som nævnt overfor, kræver en del ny læring, er det bedst, hvis man kan deltage i instruktionen to gange om ugen. Der er derfor vigtigt at man kan deltage de fleste tirsdage og torsdage i maj måned, og at man er med fra starten af instruktionsforløbet primo maj.

For nye roere er de 2 første instruktioner gratis prøveture. Den 3. gang skal du indmeldes. I forbindeles med indmeldelsen skal der betales et instruktionsgebyr samt ½ års kontingent forud.

For at kunne planlægge hvor mange robåde og hvor mange instruktører vi skal bruge på de enkelte instruktionsaftner er det vigtigt at du tilmelder dig instruktionsaftnerne - det kan du gøre her på siden. Det er også vigtigt at du afmelder dig senest 2 timer før, hvis du alligevel skulle blive forhindret i at møde.

Det er vigtigt at møde til tiden - kommer du for sent kan du ikke være sikker på at komme med ud i en båd! Ring evt. til vores telefon i bådhallen på 20 53 01 80 mellem kl. 17.20 og 17.30 hvis du kan se at du kommer nogle minutter for sent.

Du kan læse om kommandoerne og hvad tingene i båden hedder her: RO-HÅNDBOG