SULKE VIKING

Båden, en 2-årers langturs-inrigger af plast, blev døbt ved standerhejsningen 8. april 2006.

Båden blev døbt af Just Holm, en af klubbens mange veteraner, medlem af roklubbens bestyrelse og støtteforeningen GAS’ bestyrelse.

Flyet, som båden er opkaldt efter, er en A321-200,OY-KBH, som kom i trafik i SAS i November 2002.

Historien bag navnet:

Sulke var konge af Rogaland i Norge inden Harald Hårfager samlede Norge til et rige. Sulke faldt i slaget i Hafrsfjord nær Stavanger – her er citeret fra sagnet om Harald Hårfager:

“Det kom rykter sørfra om at horder og ryger, egder og teler samlet seg og gjorde reisning, de hadde både skip og våpen og mange folk; opphavsmennene var Eirik Hordalandskonge, Sulke konge på Rogaland og Sote jarl, bror hans, Kjøtve den rike, konge på Agder, og Tore Haklang, sønn hans; fra Telemark kom to brødre, Roald Rygg og Hadd den harde.

Da Harald fikk høre om dette, drog han sammen en hær, satte skip på sjøen og rustet seg og hæren, seilte så søretter langs land og fikk mange mann med seg fra hvert fylke. Da han kom sør for stad, fikk kong Eirik høre om det. Da hadde han også fått sammen den hær han kunne vente å få, han seilte så sørover for å møte den hæren som han visste skulle komme østfra og hjelpe ham. Hele hæren møttes nord for Jæren, og seilte inn i Hafrsfjord.

Der lå alt kong Harald med sin hær; det ble straks et stort slag; kampen var både hard og lang, men enden ble at kong Harald vant seier, og kong Eirik og kong Sulke og Sote jarl, bror hans, falt. Tore Haklang hadde lagt sitt skip mot kong Haralds, og Tore var en stor berserk; der ble det en skarp og hard strid før Tore Haklang falt; da var hele skipet hans ryddet. Da flyktet kong Kjøtve også, opp på en holme, der det var lett og verge seg. Siden flyktet hele hæren deres, noen om bord i skipene, men noen løp opp på land og tok landevegen sør over Jæren.”