Universitetsroning

Om universitetsroning

Oxford vs. Cambridge, Harvard vs. Yale: roning på universiteterne har lange og stolte traditioner verden over. De seneste år har universitetsroning fået indpas i Danmark og udbydes nu også i København i samarbejde med Bryggens Roklub.

• Roning i outriggerbåde, som vi tilbyder med universitetsroning, er kendetegnet ved elegante, kraftfulde og rytmiske bevægelser i lange, smalle og hurtige både. En 8er i fuld fart er den mest æstetiske og sublime form for menneskelig mobilitet.
  • Roning er en utrolig effektiv all-round træning. Du vil øge din generelle kondi markant, styrke alle muskelgrupper, samtidigt med at du vil forbedre dine mentale koncentrationsevner.
  • Roning er ikke blot en udendørssport der forbrænder en masse energi – den vil også tilføre dig energi gennem det sociale samvær inden og uden for båden. Mange oplever det som det perfekte middel mod studiestress. Der kræves ingen bestemt kropstype, og den basale teknik kan læres hurtigt. Mænd og kvinder træner sammen.
  • Du behøver ikke at have roet tidligere. Målet er dog at opbygge et hold som kan dyste om kap med andre universitetshold i Danmark og eventuelt i udlandet. Ønsker man lidt mere uforpligtende rammer er man velkommen til at indmelde sig direkte i klubben som ordinært medlem.Bryggens Roklub

Klubben og klubhuset

Bryggens Roklub, som indtil juni 2021 hed Roklubben SAS,  var indtil 2014 en del af luftfartsselskabet SAS’ personaleforening, men er siden åben for alle. Det er en lille klub med uformelle rammer, glade mennesker og rigtig godt materiel.

• Klubben ligger meget centralt i København i den sydlige del af Islands Brygge tæt ved Søndre Campus.
  • Du kommer til at ro i smukke omgivelser gennem Københavns Inderhavn og Sydhavn.

Træning

I vinterhalvåret trænes der inden døre på romaskiner. Der køres forskellige intervalprogrammer, således at træningen er afvekslende og udfordrende. Samtidig suppleres der med styrketræning samt en gang i mellem løb. Træningen i vinterhalvåret foregår onsdage kl. 18 samt lørdage kl. 9:30.

I sommerhalvåret foregår træningen på vand og varer ca. 2 timer: onsdag starter vi kl. 18 og lørdage kl. 9:30. Vi mødes ved roklubbens klubhus på Rundholtsvej 95, 2300 København. Det er vigtigt at man kommer til tiden. Efter træning hjælper alle med at vaske bådene og stille dem tilbage i bådehallen.

• Træningen vil både foregå i de såkaldte ”outriggere” (smalle både hvor der bl.a. er fokus på teknik) og i ”inriggere” (bredere både hvor der er større mulighed for at fokusere på fysikken og den ro-specifikke fitness gennem intervaløvelser på vandet).
  • Du vil også lære hvordan man færdes sikkert på vand, hvilke kommandoer der bruges i båden m.m.
  • Er man mere øvet kan man individuelt aftale flere træningsgange eller udflugter i weekenden.

Træningsperiode

Vandsæsonen løber normalt fra april til og med oktober.

”Kaniner” og det sociale liv

Rosporten er præget af traditioner og festlige ritualer. Nye roere kaldes ”kaniner”. Når man har afsluttet sit grundforløb og har roet tilstrækkelig mange kilometer, bliver kaninerne ”frigivet” og ”døbt” af Kong Neptun ved en særlig ceremoni.

• I Bryggens Roklub kan man deltage i langture (fx Amager rundt), regattaer (med dertilhørende fester) eller besøge vores venskabsklubber (fx British Airways roklub i London eller Lufthansa roklub i Hamborg).
  • Flere gange om året afholdes der fester, fx i forbindelse med standerhejsning, standerstrygning, Skt. Hans og jul.
  • Universitetsroere er velkommen til at opfinde deres egne traditioner i Bryggens Roklub!

Udstyr og sikkerhed

Brug af robådene, sikkerhedsvest (om vinteren) og alt andet udstyr er gratis for medlemmer. Der er ikke behov for specielt træningstøj, men det skal sidde tæt og være egnet til vejrforholdene. Alle deltagere skal dokumentere at de kan svømme mindst 500m uden pause.

Praktisk/kontakt

Ved tilmelding til universitetsroning gennem KSI er kontingentet 100 kr. pr. måned plus diverse KSI-gebyrer (samt medlemskab af KSI). Ved tilmelding til universitetsroning gennem Bryggens Roklub er kontingentet 200 kr. pr. måned samt et instruktionsgebyr (engangsbeløb) på 100 kr. (250 kr. for almindelige medlemmer).

Træner og kontaktperson for universitetsroerne er tidligere landsholdsroer Bjørn Dohrn Petersen, som har mange års erfaring som træner og instruktør fra bl.a. Danmarks førende ro-miljø ved Bagsværd roklub.

Henvendelser per E-Mail via unironing@bryggensroklub.dk.